Hur du undviker att misslyckas med nyårslöftet

Genom åren har vi hört löften som: Sluta röka, äta hälsosammare, börja träna, förbättra ekonomin, mer tid med familjen och vad är det som gör att mer än 80% misslyckas?

Senaste 15 åren har jag medvetet studerat framgångsrika människor och varför de lyckas. Här kommer jag inte lägga fokus varför man misslyckas utan hur du gör för att lyckas!

Många säger ” Jag är rädd för att misslyckas” och jag påstår att detta är delvis sant men jag ska ge dig ett annat perspektiv. Att misslyckas är något vi känner igen och att lyckas är oftast förknippat med det okända. Hjärnas funktion är att se till att du överlever och ger du dig ut i det okända så finns det risk för din överlevnad.

 ”Det är inte misslyckande jag är rädd för, utan rädslan för att lyckas”

Här får du 5 tips som ökar chansen att du når dina mål

Din anledning kommer avgöra om du lyckas eller inte

För att du ska lyckas med ditt nyårslöfte så behöver du ett starkt ”varför” och den behöver vara tydlig. Om det handlar om att nå idealvikt? Komma in i sina gamla jeans? Så är dessa mål inte hållbara/ starka nog och anledningen till detta är så fort du nått dessa så kommer du sluta vara motiverad och inspirerad att fortsätta. Mål som att  vara energisk, fokuserad, vital och ju fler anledningar du kan komma på så har du svarat på hjärnans fråga. Varför ska du utsätta dig för smärta och risker!

Gör det omöjliga möjligt

Tips här är att du tar ett blankt papper och delar den i två kolumner: på vänster sida så har du positivt och högra sidan negativt med att nå dessa mål. Skriv ner allt du kan tänka dig kan hända när du har nått dina. Detta hjälper dig att ta beslutet och acceptera konsekvenserna med att nå dina mål.

Se till att dina nya mål blir dina nya vanor

Vi är människor som älskar vanor och genom visualisering så hjälper du dig själv att komma dit mycket snabbare. Genom att du upprepar detta för dig själv så signalerar du för din hjärna vad som är viktigt och vad den ska fokusera på. Tex: du ser för dig själv hur du tränar, du äter nyttigare eller tar det tuffa samtalet. Så genom att du visualiserar så upprepar du vad som är viktigt att fokusera på!

Läs också: Hur man ändrar en vana

Miljön som du vistas i är viktig

Vem har de resultat som du vill ha? Vad gör de som du just nu inte gör? Vilka har du i din omgivning? Om du vill gå ner i vikt och du har i din närmaste omgivning människor som enbart äter skräpmat så kommer det bli mer utmanade för dig att nå dina mål. Ett behov som vi människor har är tillhörighet så hitta människor som inspirerar och utmanar dig att växa. Nu kanske du tänker ” måste jag göra mig av med alla mina vänner? Absolut inte, välj noga vilka du vill ha runt dig!”

 

”Att veta utan att agera är att inte veta”

 

Handlingskraft:

När det har blivit tydligt för dig vad du är ute efter och hur du kan nå dit så är det viktigt att agera därefter. Sätt upp en struktur som hjälper dig att till din destination. Överdriv inte stegen utan ta ett steg i taget. Ha inte bråttom utan också njut av resan dit!

Kom ihåg att fira när du har nått dina mål och det blir belöning för din hjärna, oavsett hur små eller stora mål du har så kommer du bygga upp ett självförtroende att sätta större mål och nå dem!

Lycka till

Leo Eid

Ladda ner 7 STEG TILL FRAMGÅNG

Du kommer att lära dig:

Hur du sätter mål och når dem

Vikten av rätt mindset

Skapa bättre självförtroende

Skapa tydlig handlingsplan

**Ladda ner kostnadsfritt**

GRATTIS!! Strax kommer du få mail från Leo, kolla så den inte hamnade i skräpposten!